Blog Content

/ /

PARTENERII DE AFACERI

Cum poți să mă asiguri că am parteneri de afaceri de calitate?

Care sunt lucrurile principale care pot să îți ofere încredere că un potențial partener de afaceri va putea să își îndeplinească obligațiile fără surprize și că firma sa este fiabilă?
Analiza potențialilor parteneri de afaceri sau a partenerilor de afaceri în condițiile în care se modifică anumite condiții contractuale care țin de cifra de afaceri derulată cu aceștia, termenul și condițiile de plată.

Alegerea partenerilor de afaceri și evaluarea riscului afacerilor derulate trebuie să parcurgă câteva etape care se referă la parcurgerea informațiilor publice despre companii, astfel trebuie analizate următoarele informații:

  • Verificarea pe pagina Ministerului Finanțelor Publice a informațiilor despre firmă pe link-ul
    https://mfinante.gov.ro/persoane-juridice/informatii-fiscale-si-bilanturi.
    Prin acest prim filtru se elimină societățile care nu au depuse situațiile financiare pentru anul precedent. La data prezentă sunt publice situațiile financiare pe anul 2021.

  • Verificarea istoricului fiscal al companiei, respectiv dacă firma este activă fiscal și dacă a avut perioade de inactivitate fiscală, lucru care poate fi verificat pe link-ul
    https://www.anaf.ro/inactivi/ – Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati.
    Aceasta ne poate oferi informații despre faptul că firma a putut înregistra probleme privind obligațiile declarative, sediul social etc.

  • Verificarea statutului firmei de plătitor sau neplătitor de TVA, pentru a identifica statutul din punct de vedere fiscal al potențialilor parteneri:
    https://www.anaf.ro/RegistruTVA/.
    Pentru a verifica dacă o companie din România este înregistrată în scopuri de TVA, merg pe pagina dedicată a ANAF, tastez CUI-ul companiei. Dacă o firmă neplătitoare de TVA încearcă să emită o factură cu TVA, cu siguranță reprezintă un indiciu de incidență pentru compania parteneră.

  • Verificarea comportamentului fiscal al companiei partenere se poate realiza pe
    https://www.anaf.ro/restante/ – Registrul contribuabililor cu obligații fiscale restante,
    https://www.anaf.ro/restante/listaalba.xhtml – Registrul contribuabililor fără obligații fiscale restante.
    Acestea ne prezintă companiile din România cu obligații restante, respectiv fără obligații restante la bugetul de stat. O companie cu datorii restante la bugetul de stat prezintă riscul intrării în procedura de executare silită și, în consecință, de imposibilitate de plată.

  • Verificarea companiei din punct de vedere al litigiilor în care este implicată firma, pe pagina
    https://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx.
    Pe raza competentă a sediului firmei partenere putem găsi informații despre litigii (ex.: Judecătoria Carei, Tribunalul Satu Mare, Curtea de Apel Oradea).

  • Analiza din punct de vedere al performanțelor din situațiile financiare ne oferă câteva indicii:

    • Capitalul social este un indicator de referință pentru parteneri. Ne întoarcem la Legea 31/1990 – Legea societăților comerciale, art. 3 alin. 3, privitor la răspunderea pentru obligațiile sociale – aceasta se rezumă la capitalul social, adică suma pe care sunt dispuși să o piardă asociații.

    • Activele imobilizate reprezintă elementul de activ cu o volatilitate mai mică, care poate să reprezinte sursă de lichidități în condițiile unui blocaj financiar. Este important să analizăm evoluția activelor imobilizate ca medie pe ultimii trei ani; creșterea valorii acestora față de medie poate reprezenta o investiție care poate să fie însoțită de o datorie.

    • Creanțele reprezintă sumele pe care compania le are de încasat de la terți. Raportul dintre acestea și cifra de afaceri ne indică rapiditatea cu care se încasează creanțele față de societate. Un factor care denaturează structura creanțelor îl reprezintă dividendele în avans potrivit situațiilor financiare, care sunt înregistrate ca decontări cu asociații.

    • Casa și banca reprezintă soldul de disponibil al partenerului la data bilanțului. Acesta ne arată sumele de care dispune la sfârșitul anului o companie. Un contract cu valoarea egală cu media ultimilor trei ani de disponibil nu ar trebui să reprezinte un pericol de neîncasare.

    • Datoriile reprezintă obligațiile de plată ale companiei către alți parteneri, bănci, buget, furnizori, asociați. Din punct de vedere al solvabilității, dacă raportul dintre total active și datorii este de 1,2, aceasta indică capacitatea de a achita obligațiile. Din punct de vedere al lichidității imediate, bilanțul, reprezentând o situație anuală, nu reflectă situația pe termen scurt.

    • Cifra de afaceri reprezintă veniturile obținute din activitatea curentă. Un contract nou, cu excepția situațiilor în care este vorba despre investiții pe termen lung finanțate de asemenea din credite de investiții, nu ar trebui să depășească 20% din cifra de afaceri anuală.

    • Ponderea datoriilor în cifra de afaceri ne arată în ce perioadă compania își acoperă datoriile din cifra de afaceri. De asemenea, este relevant în ce perioadă își acoperă firma datoriile din profit și dacă structura datorii pe termen scurt / termen lung ține seama de acest lucru.

    • Veniturile totale reprezintă totalitatea veniturilor companiei. Ponderea cifrei de afaceri în veniturile totale ne arată cât din venituri sunt realizate pe seama activității curente și cât este consecința unor activități excepționale.

    • Cheltuielile totale reprezintă cheltuielile companiei; raportul între profit și cheltuieli ne arată care sunt cheltuielile pentru obținerea profitului.

    • Profitul reprezintă rezultatul companiei, diferența între venit și cheltuieli. Rata profitului reprezintă raportul între profitul net și cifra de afaceri.

Alegerea cu grijă a partenerilor va aduce beneficii ulterioare. Genul acesta de analiză poate fi solicitată și detaliată de către specialiști, astfel încât, în cele din urmă, decizia de business să se bazeze pe un raport certificat.

Popular Categories

Recent Posts

  • All Posts
  • Articole

Popular Tags